مجله پزشکی ماهان مدیکال

مجله پزشکی ماهان مدیکال مرجعی جهت مطالعه مقالات علمی در حوزه پزشکی و سلامت

مجله پزشکی ماهان مدیکال

مجله پزشکی ماهان مدیکال مرجعی جهت مطالعه مقالات علمی در حوزه پزشکی و سلامت

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

ضد عفونی کردن تلفن ها  و پیشگیری از COVID-19

در طول همه گیری بیماری COVID-19 ، تمیز کردن مرتب، سطوحی که با دست ها در تماس هستند امری مهم و ضروری است. در طول روز ، بیشتر افراد به احتمال زیاد چندین بار تلفن همراه خودشون رو لمس می کنند. بنابراین ضد عفونی کردن تلفن می تواند به کند شدن یا جلوگیری از شیوع عفونت کمک کند.

تلفن همراه ممکن است در کف حمام بیفتد، با قطرات ریز عطسه و سرفه افراد در تماس باشد و دارای هر نوع میکروارگانیزمی باشد که دستان شخص با آن در ارتباط بوده. اما برخلاف دست، شستن تلفن ها با آب و صابون غیرممکن است.

بنابراین ، تلفن های همراه منبع بالقوه و خطرناک ویروس ها ، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا هستند. در ادامه مطلب بهترین روش ضد عفونی کردن تلفن همراه را معرفی خواهیم کرد.

برای ضد عفونی کردن تلفن ها از چه چیزهایی استفاده کنیم

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) لیست کاملی از محصولات را تأیید کرده است که می توانند با اطمینان جهت ضدعفونی کردن وسایل داخل منزل از جمله تلفن های همراه مورد استفاده قرار گیرد.

 کلیه محصولات موجود در این لیست با معیارهای EPA برای استفاده در برابر coronavirus جدید که باعث COVID-19 می شود، مطابقت دارد ، البته در صورت پیروی از دستورالعمل های تولیدکننده ی محصول.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کنند از محلول حاوی حداقل 70٪ الکل برای ضد عفونی کردن تلفن ها استفاده کنید. برخی از محصولات که این شرایط را برآورده می کنند عبارتند از:

دستمال مرطوب آغشته به الکل یا اسپری های ضد عفونی کننده الکلی ، حاوی حداقل 70٪ الکل.

پد های الکلی که پزشکان قبل از تزریق و سایر روشها برای ضد عفونی کردن پوست استفاده می کنند.

مردم باید دستورالعمل های شرکت های سازنده تلفن و راهنماهای ضد عفونی را دنبال کنند. به عنوان مثال ، اپل و سامسونگ استفاده از دستمال های ملقب به Clorox ، دستمال مرطوب الکلی 70% یا محلول الکلی70٪ را روی پارچه میکرو فیبر توصیه می کنند.

برای کاهش خطر آسیب دیدن گوشی ، احتمالا دستمال مرطوب جایگزین بهتری نسبت به اسپری ها هستند. با استفاده از اسپری ضد عفونی کننده، ممکن است، محلول وارد گوشی شود و باعث آسیب داخلی آن شود.

چه چیزی برای ضد عفونی کردن تلفن ها استفاده نشود

بسیاری از محصولات موجود در لیست پیشنهادی EPA حاوی آمونیاک ، سفید کننده ، اسید لاکتیک یا پراکسید هیدروژن هستند. در حالیکه اینها می توانند سطوح و کاور تلفن های رومیزی را با خیال راحت تمیز کنند ، اما برای قطعات الکترونیکی حساس تلفنهای همراه مناسب نیستند.

توصیه می شود از مصرف محصولات زیر خودداری کنید:

مواد پاک کننده خانگی مخصوصاً مواردی که حاوی سفید کننده هستند.

آرایش پاک کن

دستمال مرطوب ضد باکتریایی که حاوی 70٪ الکل یا موارد مجاز و تأیید شده در لیست EPA نیست

پاک کننده های زخم

صابون

سرکه

همچنین غرق کردن تلفن در آب برای حتی زمانی کوتاه ، حتی اگر گوشی مربوطه ضد آب باشد یا بعد از آن کاملاً خشک شود.

بعضی از محصولات تمیز کننده می توانند در هنگام مخلوط کردن مواد شیمیایی خطرناک یا بوی سمی ایجاد کنند. همچنین ، هرگز محصولات حاوی آمونیاک را نباید با مواد حاوی سفید کننده مخلوط کنید.

چگونه ضدعفونی کنیم:

برای ضد عفونی کردن تلفن ، دستورالعمل های موجود در برچسب محصول را با دقت بخوانید. برخی از اسپری های ضدعفونی کننده ممکن است نیازمند خشک شدن در هوا تا 10 دقیقه باشند. اگر تلفن قبل از مدت زمان اثر توصیه شده روی برچسب محلول خشک شود ، ضد عفونی کننده ممکن است به همان اندازه مؤثر نباشد. با این حال ، CDC گزارش می دهد که ضد عفونی کننده های بیمارستانی عموما در کمتر از 1 دقیقه مؤثر هستند.

ضدعفونی کردن تلفن می تواند میکروب ها را از سطح تلفن به دست ها و مجدد از دست ها به پشت تلفن منتقل کند. بنابراین بهتر است قبل و بعد از ضد عفونی کردن تلفن،  دست ها را بشویید یا ضدعفونی نمایید.

راهنمای ضدعفونی کردن گوشی به شرح زیر است:

تلفن را از کاور خارج کرده و آن را خاموش کنید.

وقتی تلفن چرب یا کثیف است ، ممکن است محلول ضد عفونی کننده به اندازه کافی اثر نکند. بنابراین ، شخص باید ابتدا تلفن را با پارچه ای خشک یا مرطوب پاک کند تا ابتدا کثیفی و آلودگی از بین برود. تلفن را بطور کامل دستمال کشی کنید تا کل سطح آن از مواد ضد عفونی کننده پوشانده شود. از پاشیدن مواد ضد عفونی کننده داخل درگاه شارژ تلفن خودداری کنید. اگر این منطقه خیس باشد ، می تواند به گوشی آسیب برساند یا حتی باعث ایجاد شوک برقی شود.اجازه دهید مواد ضد عفونی کننده برای مدت زمان توصیه شده با تلفن در تماس باشد. یکبار دیگر تلفن را با پارچه خشک پاک کنید. مجددا، مراحل قبلی را با کاور تلفن نیز تکرار کنید. به کاور تلفن و خود تلفن زمان لازم را بدهید تا مواد ضدعفونی کننده اثر کند و قبل از این زمان ، تلفن را داخل کاور قرار ندهید.

هر چند وقت یکبار ضد عفونی کنیم؟

CDC توصیه می کند همه سطوحی که با دست در ارتباط هستند، مانند تلفن ، میز کار و کنترل از راه دور را روزانه ضد عفونی کنید.

در برخی مواقع مناسب تر است تعداد دفعات ضد عفونی بیش از یک بار در روز باشد.

انجام این کار می تواند تا حد زیادی قرار گرفتن اشیا در معرض ویروس ها ، باکتری ها و سایر منابع خطرناک عفونت را کاهش دهد. در شرایط زیر ضد عفونی کردن تلفن اهمیت خواهد داشت:

بعد از اینکه شخص دیگری از آن استفاده کرده یا با آن در تماس بود.

بعد از عطسه یا سرفه هنگام استفاده از تلفن

پس از قرار داد آن ، روی سطوح دیگر مخصوصا خارج از منزلو بر روی سطحی که بالقوه آلوده هستند.

بعد از استفاده از تلفن در اماکن عمومی

اگر شخصی در خانه بیمار است ، تلفن را در یک کیسه پلاستیکی نگهدارید و بعد از هر بار استفاده برای کاهش خطر آلودگی آن را  پاک کنید.

کادر درمان باید تلفنهای خود را از بیماران دور نگه دارند یا تلفنهایشان را به دفعات ضد عفونی کنند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که 44 تلفن از 53 پزشک حاوی باکتری های بالقوه خطرناک بود ، که نشان می دهد این اجسام ممکن است منبع آلودگی در اتاق معاینه و اتاق عمل باشند.

نتیجه:

شستشوی مکرر دست برای اشخاصی که دائم با دیگران در ارتباط هستند یکی از بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به عفونت هاست.

بسیاری از افراد تلفن های خود را در همه جا همراه دارند و بیشتر وقت خود را با آن میگذرانند. از اینرو ضد عفونی کردن تلفن همراه می تواند روند گسترش عفونت را کند و حتی از شیوع عفونت های خطرناک جلوگیری کند.

ترجمه مهندس امیررضا شفیعی

شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-to-disinfect-phone

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۲۷
ماهان مدیکال